Πέμπτη, 02 Δεκεμβρίου 2021 12:03

Η δίαιτα του χορευτή

dancer diet

Το πώς να τρώτε είναι μια κοινή ερώτηση μεταξύ των χορευτών. Οι μη χορευτές συνήθως ρωτούν επίσης για τη διατροφή του χορευτή, επειδή συνδέουν την ομορφιά και την υγεία του σώματος ορισμένων χορευτών με αυτό που τρώνε.

Αυτή η συσχέτιση είναι μόνο εν μέρει αληθής. Όπως ίσως γνωρίζετε, αυτό το υγιές και αποτελεσματικό σώμα πρέπει να καλλιεργείται μέσα από μια ισορροπημένη διατροφή και μια υγιεινή πρακτική χορού που ταιριάζει σε κάθε άτομο. Δεν υπάρχει «μαγική δίαιτα χορευτή» ή «μυστικός τρόπος διατροφής» μεταξύ των χορευτών. Αντίθετα, η τόσο αναγνωρισμένη «ομορφιά του χορευτή» κερδίζεται μέσω ενός γενικού υγιεινού τρόπου ζωής, μέρος του οποίου αποτελεί και η διατροφή του χορευτή.

Μπορεί να σκέφτεστε το μπαλέτο, γιατί πολλοί θαυμάζουν τη λεπτότητα των χορευτών. Δεν είναι κανόνας, αλλά το να προσπαθείς να είσαι τόσο αδύνατη συνεπάγεται υψηλό κίνδυνο εμφάνισης διαταραχών σίτισης. Αυτό αποτελεί πραγματική απειλή για την υγεία οποιουδήποτε, επομένως είναι πολύ σημαντικό οι χορευτές να κατανοήσουν ότι μια σκόπιμη δίαιτα πρέπει να έχει ως στόχο να τους προσφέρει υγεία και αποτελεσματικότητα έναντι των αισθητικών στόχων.

Μια σημαντική αξία του σύγχρονου χορού είναι το γεγονός ότι διαθέτει ένα τεράστιο πεδίο δημιουργικών και εκφραστικών δυνατοτήτων, που περιλαμβάνουν και αποδέχονται το ανθρώπινο σώμα στις πολλαπλές πλευρές του. Επομένως, η αναζήτηση για ιδανικά, στερεότυπα ή σύμφωνα με τη μόδα σώματα δεν είναι κανόνας και μάλιστα συχνά απορρίπτεται.

Λοιπόν, θα περιγράψουμε μια δίαιτα χορευτή που εστιάζει στη διατήρηση της υγείας και στην αποτελεσματική ικανότητα απόδοσης. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, τα όμορφα σώματα που θέλουν να έχουν οι άνθρωποι, μπορεί να εμφανιστούν ως δευτερεύον αποτέλεσμα της σωστής εφαρμογής του.

Η σίτιση, μαζί με την αναπνοή, είναι ένας από τους δύο τρόπους για να αποκτήσουμε τη βασική ενέργεια για να είμαστε ζωντανοί. Όμως, ο τρόπος με τον οποίο αυτή η ενέργεια επηρεάζει εμάς δεν εξαρτάται μόνο από το τι τρώμε. Επηρεάζεται επίσης από τη στιγμή που τρώμε και από τις ποσότητες που προσλαμβάνουμε:

ΤΙ - ΠΟΣΟ - ΠΟΤΕ

Τώρα, είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα αποτελέσματα της σίτισης δεν περιορίζονται στο να μας δίνουν σωματική, ωμή βία ή να μας κάνουν αδύνατους ή χοντρούς.

Ο γενικός τρόπος με τον οποίο τρεφόμαστε καθορίζει τις ψυχικές μας δεξιότητες και τη διάθεσή μας όσο και τις διαφορετικές μας δυνατότητες σωματικής δαπάνης ενέργειας. Επομένως, είναι ακόμα πιο σημαντικό να το προσέχουμε, γιατί ο χορευτής χρειάζεται τους τρεις από αυτούς για να μπορεί να εκτελέσει δύσκολες χορογραφικές ρουτίνες ή να αντέξει πολλές εργάσιμες μέρες (μάθημα – πρόβα – παράσταση).

Οι χορευτές πρέπει να διατηρούν μια δίαιτα παρόμοια με αυτή οποιουδήποτε άλλου ατόμου. Οι προσαρμογές πρέπει να γίνονται μόνο στις ποσότητες φαγητού, προκειμένου να ταιριάζουν στην επιπλέον κατανάλωση ενέργειας που πραγματοποιεί κάθε χορευτής.

Ο κύριος κανόνας μιας υγιεινής διατροφής με τον οποίο συμφωνεί η πλειοψηφία των διατροφολόγων είναι η ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ.

Ισορροπία σημαίνει ότι:

1. Τρώτε τροφές στις σωστές ποσότητες από κάθε μία από τις ομάδες τροφίμων.

2. Τα ποσά είναι επαρκή για το συγκεκριμένο άτομο και την ενεργειακή δαπάνη του.

Το υπόλοιπο είναι το κατάλληλο ΤΙ, ΠΟΣΟ και ΠΟΤΕ για εσάς. Αυτό σημαίνει ότι οι ποσότητες φαγητού πρέπει πάντα να είναι σε σχέση με το μέγεθός σας και με την ποσότητα ενέργειας που ξοδεύετε.

 

Ακολουθούν οι πέντε κύριες ομάδες τροφίμων, όπως γενικά αναγνωρίζονται, και στις αντίστοιχες ημερήσιες αναλογίες τους:

- Φρούτα και λαχανικά (30%)

- Υδατάνθρακες: βρίσκονται σε τρόφιμα όπως ψωμί, ζυμαρικά, πατάτες, ρύζι ή καλαμπόκι (30%)

- Πρωτεΐνες: βρίσκονται στο κρέας, το ψάρι, τα πουλερικά ή τα αυγά (20%)

- Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα: όπως τυρί ή γιαούρτι (15%)

- Λίπη και ζάχαρη: βούτυρο, λάδια, σάλτσες και όλα τα είδη καραμέλας (5%)

Αυτά για ΤΙ και ΠΟΣΟ.

Τώρα, ΠΟΤΕ να φάτε αυτά:

Σύμφωνα με την πλειοψηφία των διατροφολόγων, συνιστάται η διακοπή της σίτισης σε πέντε ή έξι γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, αντί να τρώτε μεγάλες ποσότητες φαγητού, για παράδειγμα μόνο σε τρία γεύματα την ημέρα. Αυτό θα βοηθήσει στη διατήρηση πιο σταθερών επιπέδων σακχάρου στο αίμα και επομένως θα βοηθούσε στην αποφυγή τεράστιων κρίσεων όρεξης ή αδυναμίας, που προκαλούνται από μεγάλες περιόδους νηστείας.

Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να τρώτε τα τρία κοινά κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό) σε μέτρια και ισορροπημένη αναλογία, ώστε να μπορείτε ακόμα να τρώτε δύο ή τρία μικρότερα σνακ ενδιάμεσα.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ για τη διατροφή του χορευτή:

-Το νερό είναι απαραίτητο συμπλήρωμα της ισορροπημένης διατροφής του χορευτή. Θυμηθείτε ότι το να διψάτε είναι σημάδι ότι έχετε ήδη αφυδατωθεί, επομένως δεν πρέπει να περιμένετε μέχρι τότε, αλλά να πίνετε μετρημένες ποσότητες τακτικά. Συνιστάται να πίνετε νερό πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις πρόβες καθώς και τουλάχιστον ένα ποτήρι όταν ξυπνάτε. Εάν θέλετε να παραμείνετε φιλικοί προς το περιβάλλον, θυμηθείτε να αποφεύγετε να αγοράζετε μπουκάλια νερού κάθε φορά και να επιλέξετε να κουβαλάτε το δικό σας...

-Σκεφτείτε μπροστά και σχεδιάστε να φέρετε μαζί ό,τι χρειάζεστε για τις μεγάλες μέρες του μαθήματος, της πρόβας και της παράστασης.

- Πάρτε ένα καλό πρωινό, ακόμα κι αν δεν αισθάνεστε πεινασμένοι όταν ξυπνάτε. Δεν χρειάζεται να αποτελείται από μεγάλες ποσότητες, αλλά θα πρέπει να έχετε τουλάχιστον λίγο από κάθε μία από τις κύριες ομάδες φαγητού. Αυτό θα σας βοηθήσει να αποφύγετε μεγάλες ορμές όρεξης, ζάλη ή αδυναμία αργότερα κατά τη διάρκεια της ημέρας.

-Συμπεριλάβετε πρωτεΐνη σε κάθε κύριο γεύμα. Όχι μόνο αυτό θα ρυθμίσει πολύ την όρεξή σας, αλλά θα εξασφαλίσει τα αποθέματά σας σιδήρου (αυτό είναι πολύ σημαντικό για τα κορίτσια, γιατί έχουν μηνιαίες απώλειες αίματος κατά τη διάρκεια της περιόδου).

-Μην ξεχνάτε: 5 μερίδες φρούτα και λαχανικά καθημερινά.

- Εάν η τήρηση αυτής της δίαιτας χορευτών είναι πολύ δύσκολη για εσάς, εφαρμόστε την σταδιακά. Η προσπάθεια να αλλάξετε τις συνήθειες διατροφής με ριζικό τρόπο μπορεί να σας προκαλέσει υπερβολικό άγχος και να δημιουργήσει τον κίνδυνο να εμφανίσετε ένα σύνδρομο διατροφικής διαταραχής.

- Δώστε στον εαυτό σας μια μικρή λιχουδιά από καιρό σε καιρό. Λέγεται ότι η συμπερίληψη αυτής της πρακτικής μπορεί να βοηθήσει στη σταδιακή απόκτηση καλύτερων διατροφικών συνηθειών.

- Μεγέθη μερίδας: εάν πιστεύετε ότι ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, αλλά εξακολουθείτε να αισθάνεστε ότι έχετε υπερβολική τροφή ή υπερβολικό βάρος, μπορεί να είναι θέμα του μεγέθους των μερίδων φαγητού σας. Σκεφτείτε να «μικρύνετε» τα πάντα αναλογικά και σταδιακά, μέχρι να νιώσετε ότι έχετε φτάσει σε μια υγιή κατάσταση.

- Εάν έχετε την οικονομική δυνατότητα να κάνετε ιατρικές εξετάσεις αίματος και κλινικές εξετάσεις από καιρό σε καιρό, επενδύστε σε αυτές. Η τήρηση ιατρικών συμβουλών μπορεί πάντα να είναι ένας καλός οδηγός για να μετρήσετε την κατανόησή σας και την καλή χρήση της ισορροπημένης διατροφής χορευτών.

 

Μετάφραση / Προσαρμογή: Κώστας Βασιλιάγκος

Πηγή

Read 1358 times Last modified on Πέμπτη, 02 Δεκεμβρίου 2021 12:33

Follow Us