baraka οι δρόμοι του χορού Στις παρυφές του λόφου των Νυμφών στο Θησείο οι «Δρόμοι του Χορού» διασταυρώνονται με έναν από τους παλαιότερους δρόμους της Αθήνας, την οδό Ηρακλειδών. Ο χώρος Baraka ~ ο Δρόμος του Χορού με την φλόγα και το μεράκι των ανθρώπων που τον πλαισιώνουν διανύει τον 5ο χρόνο λειτουργίας του. Ο άυλος καμβάς του Χορού και της Μουσικής έχει εγγράψει στον χώρο την ιδιαίτερη ατμόσφαιρά του, σπάνια στην πολύβουη πόλη μας.
Χρησιμοποιώντας διαφορετικά οχήματα τεχνών (χορός, μουσική, ζωγραφική, χοροθέατρο) που αναδύθηκαν στην Ανατολή και στη Δύση κοινό σημείο των συναντήσεων είναι το άκουσμα της δόνησης μέσα μας που ανοίγει χώρο για επικοινωνία και σύμπραξη.


*** Μαθήματα / Δράσεις / Συναντήσεις ***

"Μαθήματα Χορού"

Εργαστήρι σύγχρονου χορού: «Όταν ο χορευτής γίνεται Χορός»
Το να είναι κανείς σύγχρονος σημαίνει κάτι πολύ πιο ευρύ από την τεχνική του «σύγχρονου χορού». Ανακαλύπτοντας το φυσικό σώμα και την δομή-λειτουργία του, το χρησιμοποιούμε ως ένα θαυμαστό όχημα εξερεύνησης των Νόμων της κίνησης και του κόσμου αυτού. Ως συγχρονία εννοούμε «Είμαι Παρών στο Εδώ και στο Τώρα, στην ζωντάνια της στιγμής».

Επίγνωση • Συντονισμός • Βίωμα • Χορευτική • Πράξη

"Λέμε μια ιστορία" μέσα απ’ το σώμα, την ανάσα, το βλέμμα, με κάθε μας κύτταρο, εκφράζοντας την έμπνευση για τον αέναο χορό των πάντων γύρω μας. Με αρωγούς την τεχνική release, το ασιατικό χοροθέατρο και το παιχνίδι, το εργαστήρι αυτό ξεκινά από το Πώς είμαι, από την επίγνωση προς τη συνειδητή σωματοποίηση και τη δημιουργία Χορού.

Χοροδιδασκαλία: Χριστίνα Μαρκοπούλου

Χοροί του δρόμου του μεταξιού: Εύλογα πολλοί άνθρωποι ρωτούν "Μα τι είναι οι χοροί του δρόμου του μεταξιού;;;" Η ονομασία "Δρόμος του μεταξιού" δόθηκε από έναν Γερμανό γεωλόγο στα μέσα περίπου του 19ου αιώνα- πολύ αργότερα δηλαδή, αν αναλογιστούμε πόσο παλιά ανοίχτηκαν οι δρόμοι της Ανατολής και συνολικά της Ασίας. Πώς να περιγραφεί το οδοιπορικό ταξιδευτών, εθνών, αγαθών, μια πολύ ευρεία ανταλλαγή?! Από το εμπόριο του πολύτιμου μεταξιού, των εύγευστων μπαχαρικών μέχρι ιδεών και τεχνών, αυτός ο Δρόμος με τα πολλαπλά παρακλάδια ενώνει την Ανατολή και φτάνει μέχρι την Δύση. Αυτή η μακραίωνη επαφή και σμίλευση των διαφορετικών στοιχείων και φορέων μοιάζουν με σκηνικό ενός ολοζώντανου μύθου, που διαρκώς αλλάζει μορφή. Με ανάλογο τρόπο, η τέχνη του Χορού που αναδύθηκε στην Ανατολή, λειτούργησε και συνεχίζει να λειτουργεί όχι μόνο ως το χαρακτηριστικό σημείο μιας συγκεκριμένης παράδοσης, αλλά ως μια συνέχεια της αλυσίδας στο αίσθημα ιερότητας του Χορού. Πολλοί κινησιολογικοί κώδικες αυτών των τόπων, παρά τις αρχικές διαφορετικές εκδηλώσεις τους, αποτυπώνουν κάτι Κοινό, λεπτοφυές όσο μια μεταξένια ίνα.

Είτε πρόκειται για την Ινδία, την Περσία, την Κωνσταντινούπολη ή την Ανδαλουσία, υπάρχει η "καρδιά" του Χορού, που διαφοροποιεί έναν εκτελεστή κινήσεων από έναν αληθινό χορευτή. Αυτός ο χορευτής αρχίζει να ταξιδεύει πιο βαθιά στο ξεδίπλωμα του νήματος στο "Γιατί ο άνθρωπος δημιούργησε την τέχνη του χορού; Και τι άραγε θέλει να εκφράσει?
Αυτοί οι σπάνιοι και πολύ ιδιαίτεροι χοροί «ήρθαν» στο Baraka~Ο Δρόμος του Χορού, έπειτα από μακρινά ταξίδια τόσο σε τόπους της Ανατολής και της ευρύτερης Ασίας όσο και σ' αυτό που θα λέγαμε «εσωτερικό ταξίδι». Με όχημα τις παραδόσεις της ευρείας Ανατολής και των δρόμων του μεταξιού (Τουρκία, Περσία, Αζερμπαϊτζάν, Αρμενία, Ινδία, Κεντρική Ασία κ.ά.) μαθαίνουμε να ακούμε την δόνηση του χορού μέσα από διαφορετικές εκδηλώσεις. Η σύμπραξη της τέχνης του χορού με τη μουσική και το Κοινό Κάτι που ενώνει τις παραδόσεις αυτές έχουν γίνει αιτία να μεταμορφώνεται το εβδομαδιαίο αυτό μάθημα σε μια «συνάντηση».

Χοροδιδασκαλία
: Χριστίνα Μαρκοπούλου
Μουσική: Συμεών Παπασπύρου (νέυ, βιολί, τραγούδι), Φίλιππος Στρατάκης (νέυ, έγχορδα Ανατολής)


Κλασικός ινδικός χορός Bharatanatyam:

indikosΑνάμεσα στα πολλά σεβαστά οχήματα και πλαίσια χορού χαρακτηρίζεται ως ένα από τα βαθύτερα και συγχρόνως υψηλότερα. Συνδυάζει έναν εκπληκτικά ρυθμικό και δυναμικό χορό με τη μαλακότητα της έκφρασης συγκινησιακών καταστάσεων έως και συναισθημάτων. Πρόκειται για ένα από τα αρχαιότερα χοροθέατρα που γεννήθηκαν στη νότια Ινδία και τελούνται μέχρι σήμερα στην Ανατολή αλλά και στη Δύση. Είναι ο χορός του Shiva, μια αλληγορία για τον Κοσμικό Χορό των εκδηλώσεων του Σύμπαντος.

Χορός του σπινθήρα της Ιερής Φωτιάς…

Κάθε ομάδα έρχεται απαραίτητα σε επαφή με τα:
Adavus (οικογένειες κινήσεων)
Τallam (ρυθμοί)
Αbhinaya (διδασκαλία των βασικών mudras= η συμβολική γλώσσα των χεριών και η τέχνη της έκφρασης μέσα από τη σωματοποίηση μύθων και ιστοριών)
Εκτός από όσους αγαπούν το χορό, το μάθημα απευθύνεται σε ηθοποιούς, αφηγητές, yoga instructors, ακόμα και μουσικούς.

Χοροδιδασκαλία: Χριστίνα Μαρκοπούλου

"Η μουσική γεννά το ταξίδι"
Μαθήματα μουσικής:
Μέσα από το νέυ (καλαμένιος αυλός) ερχόμενοι σε επαφή με μουσικές παραδόσεις, όπως οθωμανική κλασική μουσική, βυζαντινή και ελληνική παραδοσιακή ερευνούμε τους μουσικούς δρόμους και τρόπους (makam και ήχος), τους βασικούς ρυθμικούς κύκλους και την έκφραση αυτών. Απευθύνεται σε ανθρώπους όπου θέλουν να γνωρίσουν τα ηχοχρώματα των παραπάνω παραδόσεων με οποιοδήποτε όργανο και την φωνή.

Διδασκαλία:
Συμεών Παπασπύρου


Συναντήσεις έρευνας του Ρυθμού
:

Υφαίνουμε ένα αόρατο, αλλά χειροπιαστό, μουσικό πέπλο…” Πρώτο εργαλείο, το πιο κοντινό σε μας σώμα ~ κρούοντάς το με κινήσεις που θυμίζουν χορούς, οικείους αλλά ξεχασμένους. Ερχόμαστε σε επαφή με τα τύμπανα χειρός, bendir, από την ανατολική μεσόγειο και daf, από την Περσία, εξοικειωνόμαστε με τη σωματική γλώσσα των οργάνων κι αφήνουμε τον Ρυθμό να μας διαπεράσει, στις πολύμορφες εκδηλώσεις του στη ζώσα στιγμή. Πρόθεσή μας να θυμηθούμε και να ερευνήσουμε τη φυσική βαθιά σχέση του ανθρώπου με τον Παλμό και τον Ρυθμό, όπως τον νιώθει στους κύκλους και τις μεταβάσεις της φύσης και της ζωής του, και όπως δύναται να τον αποδώσει μέσω της δικής του, μοναδικής τέχνης.

Διδασκαλία: Ιράνα Σάμιτα


Συναντήσεις ζωγραφικής & σχεδίου:

"Μέσα σε ένα ανοιγόκλεισμα των ματιών ένα αστέρι διαγράφει μια πύρινη τροχιά στον θόλο του ουρανού· σε ένα σύμπαν που τα ορατά και μη ορατά με τα μάτια μέρη του διαρκώς εμφανίζονται και εξαφανίζονται, η ζωγραφική σε ένα πρώτο επίπεδο είναι η επιβεβαίωση του μυστηρίου που μας περιβάλει. Η έμπνευση, η παρότρυνση για έρευνα του πρωταρχικού τρόπου κατάφασης του κόσμου ως υπαρκτού και το άνοιγμα των συναντήσεων ζωγραφικής και σχεδίου, ήρθαν μέσα από την επαφή με τον Χορό εντός του Οργανισμού Baraka. Φυσικός χώρος των συναντήσεων είναι η αίθουσα χορού του Baraka ~ ο Δρόμος του Χορού, όπου η ομάδα ανταμώνει, σμιλεύεται και συχνά συμπράττει με τα οχήματα των άλλων τεχνών, όπως ο Xορός, η Mουσική, η Φωνή, το Χοροθέατρο. Τα μέσα που κατά βάση χρησιμοποιούνται στις συναντήσεις είναι οι «θησαυροί της Μελέτης» που μας παρέδωσε η κινέζικη καλλιγραφία (χαρτί, πινέλο, μελάνι, μελανοδοχείο), οι σκόνες αγιογραφίας και ο πηλός.

Εισήγηση: Δήμητρα Σίλιαλη - Εικαστικός

Bιογραφικά διδασκόντων
Χριστίνα Μαρκοπούλου

Χριστίνα Μαρκοπούλου

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984 και η πρώτη ενασχόλησή της με την ορχηστρική τέχνη ξεκίνησε με τους αμιγώς παραδοσιακούς ελληνικούς χορούς, με έμφαση σ' εκείνους της Μικράς Ασίας (και συγκεκριμένα της Καππαδοκίας) και της Κρήτης. Έπειτα από χρόνια άσκηση στο μπαλλέτο (σύστημα vaganova) και στο σύγχρονο χορό (κατά βάση release, limon,graham), το 2006 ξεκίνησε μέσω εξετάσεων του Υπουργείου Πολιτισμού η φοίτησή της στην Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού της Γρηγοριάδου, απ’ όπου αποφοίτησε. Η τετραετής φοίτησή της στη Φιλολογία (κατεύθυνση γλωσσολογίας) και το ενδιαφέρον της για τις γλώσσες και τους ποικίλους πολιτισμούς -  κυρίως της ασιατικής ενδοχώρας, την ώθησε στη μάθηση και τη μελέτη χορών της Μέσης Ανατολής - συμπεριλαμβανομένης και της Αιγύπτου- ,της Ινδίας και του δρόμου του μεταξιού. Συνεχίζει να διδάσκεται τον κλασσικό ινδικό χορό bhαrata natyam  και με ταξιδιωτικές περιπλανήσεις ερευνά τις ρίζες διαφόρων χορών που απαντούν στη Δύση (π.χ. χοροί φυλών). Έχει μαθητεύσει κλασικό ινδικό χορό με τους Guru Ram & Suresh Kishna (in Amsterdam and India)  καθώς και με την Indira Bora (“Kalabhumi”Cultural Organisation -Assam,India), κλασικό πέρσικο χορό με τη Sahar Dehghan, Helen Erikshen, Miriam Peretz & πέρσικη μουσική με τον Majid Javadi (“Casa Persa”,Spain), ασιατικό χοροθέατρο με τον master Tapa Sudana και ιαπωνικό χοροθέατρο με τη Sumako Koseki. Ενεργή σε χορευτικά δρώμενα και παραστάσεις από το 2001 τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, εργάζεται με όχημα την τέχνη του χορού εκφράζοντας την ανάγκη αρμονικής επικοινωνίας με τον εαυτό και τον πολύμορφο και διαφορετικό «κόσμο». Συστατικό μέλος του χώρου «Baraka~Ο Δρόμος του Χορού» από το 2015 ζει και εργάζεται στην Αθήνα δείχνοντας την τέχνη του χορού.

Συμεών Παπασπύρου

Συμεών Παπασπύρου

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Χαλκίδα Ευβοίας. Ξεκίνησε από νεαρή ηλικία να ασχολείται με τη μουσική μαθαίνοντας τις βασικές αρχές της δυτικής μουσικής και εξασκώντας τις στο πιάνο και την ακουστική/ηλεκτρική κιθάρα. Ερχόμενος στην Αθήνα άρχισε να μαθητεύει βιολί κοντά στην Jamie Smith. Η αγάπη του για τους ήχους της Ανατολής τον οδήγησε στην κύρια ενασχόλησή του με το Νέυ και τη βυζαντινή μουσική. Μαθήτευσε στο νέυ κοντά στον Χάρη Λαμπράκη και Νίκο Παραουλάκη. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια οθωμανικής μουσικής (Omer Erdogdular, Χάρη Λαμπράκη), πέρσικης (Majid Javadi) καθώς και αραβικής (Rami Ourabi). Tα τελευταία έξι χρόνια μαθαίνει βυζαντινή μουσική - αρχικά με τον Μιχαήλ Ματζούρη κι έκτοτε με τον Ιωάννη Αρβανίτη- στο Κ.Ε.Π.Ε.Μ. Ως συστατικό μέλος του χώρου Baraka~ Ο Δρόμος του Χορού ασχολείται με την σύνθεση και την επικοινωνία μεταξύ φωνής-μουσικής και χορού (χοροί από τις παραδόσεις του δρόμου του μεταξιού). Διδάσκει νέυ και εργάζεται ως μουσικός με το παραδοσιακό σχήμα «Φυστικί Σαλόνι».

Η Ιράνα Σάμιτα με όχημα τα κρουστά μουσικά όργανα, μπεντίρ και νταφ, ερευνά τους ρυθμούς της Ανατολής, κυρίως μέσα από τις παραδόσεις της Μεσογείου, Τουρκίας και Περσίας. Έχει μαθητεύσει κοντά σε σπουδαίους δασκάλους φορείς των παραδόσεων αυτών στην Τουρκία (Mert Nar ~ μπεντίρ), την Ευρώπη (Majid Javadi ~ νταφ, πέρσικο τραγούδι, πέρσικο ταμπούρ) και το Ιράν (Aryan Rezaie ~ νταφ, ακαδημία Kamkaran Τεχεράνης) και μέσα από τα ταξίδια της εμπλουτίζει την επαφή της τόσο πάνω στην τεχνική των οργάνων όσο και στο ύφος και την ατμόσφαιρα της μακράς παράδοσης που αυτά φέρουν. Παράλληλα, η μαθητεία της στο τούρκικο σάζι, το αφγάνικο ραμπάμπ και το πέρσικο ταμπούρ την έφερε σε επαφή με τους μουσικούς δρόμους των χωρών της Ανατολής και τη βαθιά σχέση ανάμεσα στη φωνή, τον ρυθμό και τη μελωδία. Έχει συμμετάσχει ως κρουστή σε συναυλίες (Ιστορίες για κρουστά, ορχήστρα Ρωμάνα), χοροθεατρικές παραστάσεις (παράσταση “Αίφνης” ως μέλος της ομάδας Die Wolke art group σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και φεστιβάλ Νάξου και στο δρώμενο μουσικής και χορού που έλαβε χώρα στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη από τους δημιουργούς των εκδόσεων Baraka, Θεσσαλονίκη) και βραδιές αφήγησης (“Η επιστροφή της Σαχμεράν”, Φεστιβάλ αφήγησης Πηλείου), ενώ πρόσφατα η αγάπη της προς την πέρσικη και κούρδικη μουσική παράδοση την οδήγησε στη δημιουργία του μουσικού σχήματος Azizam ~ Αγαπημένε, με εμφανίσεις σε φεστιβάλ (Ευρωπαϊκή Μέρα μουσικής 2018) και συναυλίες στην Αθήνα (Baraka – ο Δρόμος του Χορού, Μάιος 2019). Έχει διδάξει μπεντίρ και νταφ στον πολιτιστικό χώρο Baraka, Φορέας Χορών Γνώσης, στη Θεσσαλονίκη και τα τελευταία χρόνια στο Baraka – Ο Δρόμος του Χορού στην Αθήνα.

Δήμητρα Σίλιαλη

Δήμητρα Σίλιαλη

Η Δήμητρα Σίλιαλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Η ζωγραφική και το πλάσιμο μορφών στάθηκαν για εκείνη ένα σημαντικό μέσο αναζήτησης και κοινωνίας κατά την προπαρασκευαστική ηλικία. Το 2002 άρχισε η μαθητεία της στην ζωγραφική με δάσκαλο τον Ηρακλή Παρχαρίδη, μέσα από την οποία ανέπνευσε την ατμόσφαιρα της ζωγραφικής των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης. Συνέχισε το 2007 με σπουδή στο ελεύθερο σχέδιο και την ζωγραφική με δάσκαλο τον Κώστα Αργύρη, μέσω του οποίου ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την τέχνη της γλυπτικής. Το 2008 ξεκίνησε τις σπουδές της στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, όπου και μαθήτευσε ως το 2015 κοντά στους καθηγητές γλυπτικής Γιώργο Χουλιαρά και Αφροδίτη Λίτη. Μεταξύ του 2012 και 2013, έζησε στην Κωνσταντινούπολη και εργάστηκε στο εργαστήρι γλυπτικής της Σχολής Καλών Τεχνών Mimar Sinan, με καθηγητή τον Bülent Çınar.

Το 2017 έμελλε ο δρόμος της να ανταμώσει με τον «Δρόμο του Χορού» και να ξεκινήσει ένα μοναδικό ταξίδι συν-δημιουργίας και σύμπραξης, συν-χορεύοντας με τους ανθρώπους της Οργανισμού Baraka. Συντονίζει τις συναντήσεις σχεδίου και ζωγραφικής στον χώρο του Baraka ~ ο Δρόμος του Χορού  στην Αθήνα και διαδρά με ερευνητική διάθεση με την μουσική και τον χορό που είναι και ο βασικός καμβάς του χώρου. Παράλληλα ασχολείται με την οπτική αφήγηση/εικονογράφηση των βιβλίων των Εκδόσεων Baraka.

Με όχημα την ζωγραφική, το σχέδιο και την γλυπτική εργάζεται συν-κινούμενη από την μυστηριώδη μορφοποιητική διαδικασία στην σκοτεινή μήτρα της δημιουργίας. 

Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις, workshop και φεστιβάλ εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα και την Τουρκία, το Βέλγιο, την Ιταλία και την Σερβία.

Από το 2015 ο χώρος έχει φιλοξενήσει ιδιαίτερες μουσικές βραδιές και παραστάσεις καθώς επίσης και σεμινάρια/σεμιναριακούς κύκλους. Διατίθεται κατόπιν συνεννόησης για πρόβες, διαλέξεις, παρουσιάσεις και ατομικές συνεδρίες (μάλαξη, ρεφλεξολογία). Οι συναντήσεις και τα σεμινάρια είναι ανοικτά για ανθρώπους κάθε ηλικίας και η προηγούμενη εμπειρία είναι ζητούμενη μόνο για ορισμένους από τους κύκλους σεμιναρίων, μαθημάτων και συναντήσεων. Η οικονομική συμμετοχή ποικίλλει ανάλογα με το είδος του μαθήματος και τη συχνότητα. Παρέχονται προσφορές σε φοιτητές, ανέργους και στα μέλη του χώρου.

baraka οι δρόμοι του χορού

Δ/νση: Ηρακλειδών 54 & Ερυσίχθονος, Θησείο
Πρόσβαση: MEΤΡΟ γραμμή 3, στάση Κεραμεικός
ΗΣΑΠ, γραμμή 1, στάση Θησείο
Λεωφορείο 227 Αγ.Αρτέμιος-Πετράλωνα
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τηλέφωνα: 210 3459915 & 6949251100



Ακολουθήστε μας:

Βaraka - Ο Δρόμος του Χορού
Instagram


More in this category: « Tres Marias Movement Cult Deree »

Follow Us